۲۶ خرداد ۱۳۹۲، ۱۵:۵۳

بزرگترین مرکز نمایشهای آیینی ایران بزودی بهره برداری می شود

بزرگترین مرکز نمایشهای آیینی ایران بزودی بهره برداری می شود

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران با بیان اینکه مرکز نمایشهای آیینی صبا 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: این مرکز بزودی به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر مونسان با بیان این مطلب اظهار کرد: ایران به عنوان کشوری با تاریخ و تمدنی سترگ، دارای پیشینه‌ای عظیم در خصوص هنرهای مختلف است که یکی از قدیمی‌ترین آنها هنر نمایش آئینی و سنتی است. این هنر به نوعی شناسنامه، تئاتر کنونی ایران است و شاید اگر نمایش آئینی و سنتی را از تئاتر خود بگیریم قسمتی از تاریخچه‌ هنر کشورمان را به فراموشی سپرده‌ایم.وی ادامه داد: اجرای نمایش‌های آیینی سنتی می‌تواند از فراموش شدن بسیاری از آیین‌های نمایشی که در حال از بین رفتن هستند، جلوگیری کند. نمایش‌های سنتی آیینی ایرانی مفاهیم بسیار قدرتمندی را در دل خود نهفته دارد که باید زنده نگه داشته شود "تعزیه" و نمایش سنتی شادی آور دو سرچشمه‌ هنر نمایش ایران هستند که باید حفظ شوند و چنانچه توجه ویژه به این هنر ناب نشود به تدریج دچار فراموشی و رکود شده و از بین خواهد رفت. در این راستا با هدف اجرای نمایش های سنتی و آیینی ، مرکز نمایش های آیینی به عنوان مکانی برای این گونه نمایش ها، در مراحل پایانی اجرا است .

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران خاطرنشان کرد: نیاز به یک مرکز تئا‌تر برای اجرای نمایش‌های آیینی شاید در ماه‌های محرم و صفر بیش از هر زمان دیگری نمود عینی پیدا می‌کند. اجرای تعزیه، پرده خوانی، شبیه خوانی و... از جمله اموری هستند که با ساخته شدن چنین مرکزی می‌توانند به شکل جدی‌تر دنبال شوند تا نسل‌های آینده نیز با نمایش‌های آیینی ایران زمین پیوندی ناگسستنی برقرار کنند.

مونسان همچنین تصریح کرد: شهر تهران با وجود سالن‌های متعدد تاکنون فاقد یک مرکز حرفه‌ای نمایشهای آئینی با استانداردهای لازم بوده است. این امر موجب شد شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در کنار توجه به ساخت مراکز سینمایی به هنر تئاتر و خصوصا نمایش های آئینی و گسترش فضاهای مرتبط این هنر اهتمام ورزیده و درصدد ایجاد مرکزی حرفه‌ای و مدرن، با امکانات تخصصی برآید .

وی عنوان کرد: مرکز نمایش‌های آیینی با مساحت 5987 متر مربع و  زیر بنای 16118 متر مربع  دارای دو سالن تئاتر با ظرفیت 600 صندلی است که براساس آخرین استانداردهای دنیا طراحی شده و امکان اجرای نمایش‌های آیینی - ‌ایرانی را با بهترین شرایط فراهم کرده است.

مونسان افزود: مرکز نمایش‌های آیینی از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده است که قسمت شمالی آن شامل فضاهای فرهنگی و قسمت جنوبی شامل فضاهای تجاری ،تاسسیات و پارکینگ مجموعه بوده که هر بخش با توجه به کاربری آن طراحی شده است و ملزومات مورد نیاز هر بخش به طور کامل در آن دیده و پیش بینی شده است.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران اضافه کرد: قسمت شمالی مرکز نمایش‌های آیینی مربوط به بخش فرهنگی است که در5 طبقه ساخته شده که با توجه به کاربری آن در هر طبقه فضاهای مورد نیاز بخش فرهنگی تفکیک شده و قسمت جنوبی مربوط به بخش تجاری است. ورودی و رمپ دسترسی به پارکینگ مجموعه نیز در این قسمت قرار دارد .

وی در ادامه با بیان اینکه اولین عنصر متمایز کننده مرکز نمایش‌های آیینی از تالارهای پیشین ، مجاورتش با آبنمای عظیم و فضای طبیعی و اشغال ‌کردن مساحتی وسیع در زیر سطح زمین است، گفت: علاوه بر آن محیط داخلی تالار نیز تفاوت‌های اساسی با فضای داخلی تالارهای موجود دارد و به طور کامل در زیر زمین قرار دارد و جدارهای شیشه‌ای بخش‌های مختلف آن را از هم جدا می‌کنند تا تماشاگران بتوانند بازیگران را در حین تمرین، گریم و یا ورود به صحنه ببیند.

مونسان افزود:  تالار انتظار در این مرکز با جداری شیشه‌ای و تمام‌ شفاف از فضای سبز بیرون جدا ‌شده و در درون آن بسیاری از فعالیت‌های آماده‌سازی هرروزه اجرا، از قبیل چهره‌آرایی، تمرین روزانه و مشورت گروه بازیگران با کارگردان، هدایت ‌نور و صدا در اتاقک‌های نیم ‌بسته شیشه‌ای در منظر تماشاگران حاضر در تالار انتظار انجام می شود.

وی اضافه کرد: فواصل اتاق کارگردان، اتاق چهره‌آرایی، اتاق نور و صدا تا محل اصلی اجرا به ‌گونه‌ای طراحی شده که بازیگران و همکاران اجرا، مدام در تردد میان تماشاگران خواهند بود. بنابراین مفهوم حرکت اولین نکته‌ای است که از تماشای فضا به ذهن ناظر متبادر می شود . جابجایی تماشاچیان نسبت به صحنه با توجه به نوع نمایش به صورت خودکار استفاده از تجهیزات ویژه نور و صدا منطبق بر امکانات از دیگر ویژه گی های منحصربفرد آن است. رستوران ، چایخانه پارکینگ با گنجایش 165 خودرو نیز از دیگر امکانات این مجموعه است.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران خاطرنشان کرد: تئاتر نگاه زنده به زندگی است. استمرار انواع مختلف تئاتر در دید تماشاگران مهم است و باید سالن‌هایی به این نوع نمایشی اختصاص داده شود تا مردم بتوانند آنها را در طول سال تماشا کنند و مرکز نمایش‌های آیینی صبا نیز تاکنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به زودی به بهره برداری می رسد.

کد خبر 2078023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha